Gewicht

Nou, even snel één van mijn doelstellingen toelichten. Ik was/ben te zwaar. Dat was an sich niet zo’n probleem, maar begon me wel zorgen te maken. Ik ben al jaren plasmadonor. Voor iedere donatie krijg je een kleine medische check, en daaruit bleek mijn bloeddruk de laatste jaren behoorlijk hoog. Niet te hoog, maar hoger dan vroeger. Daarnaast komen hart- en vaatziekten in de familie voor en begon ik mijn oude conditie te missen (de kinderen putten me steeds sneller uit). Tijd voor actie.

Juli 2014:

AG20140706_500px

Wat research gedaan: volgens de bmi-formule past bij mijn leeftijd en lengte een gewicht tussen de 65 en 85 kilo… Hmmm, dat is niet in een paar weekjes geregeld. Verder researchen: gezond afvallen is 0,5 tot 1kg per week. Hoe ga ik dat bijhouden? In een schriftje alles bijhouden heb ik ooit gedaan en werkte goed, maar is niet van deze (mobiele) tijd. Een app. MyFitnessPal blijkt voor mij perfect te werken.

En verder meer bewegen. Ik begon met een paar wandelingen, van werk naar huis bleek erg ambitieus (18km). Maar een rondje Strabrechtse Heide ging prima, net als wat langere rondjes door de wijk met de hond. Als afwisseling ook een paar dumbbells aangeschaft en met lichte krachttraining begonnen. Na een paar weken voorzichtig begonnen met touwtje springen en hardlopen… Alles begon steeds beter te voelen. Tijd voor een doel erbij: opgeven voor een 10km evenement! Daarover schrijf ik later verder, deze post gaat over de 85 kilo bereiken. Ik ben er nog niet, maar voel me prima en heb geen haast. Bij de medische checks bleek mijn bloeddruk te dalen en is inmiddels weer op het oude gezondere niveau. En de positieve reacties in mijn omgeving zijn erg fijn om te horen.

September 2015

Arigo 01

Ten slotte een kleine lofzang over MyFitnessPal. De scanfunctie is superhandig en de macro-overzichten (koolhydraten, vetten, eiwitten) gaven een goed inzicht om mijn eetpatroon aan te passen. Ook fijn is het koppelen naar andere (sport)apps, zoals Runkeeper. Ik blijf het voorlopig gebruiken.